Het Nederlandse autodeelplatform SnappCar krijgt steun van het staatsoliebedrijf van Koeweit, ook wel bekend als Q8. Dat olieconcern heeft via zijn Nederlandse keten van tankstations Tango meegedaan aan een nieuwe investeringsronde in het bedrijf. Die leverde in totaal 8 miljoen euro op. Dat geld komt deels ook van bestaande aandeelhouders.
Hoeveel geld er precies van Tango komt, wil het bedrijf niet kwijt. Mede-oprichter en CEO van SnappCar Victor van Tol zegt tegen Business Insider wel dat Tango dankzij de investering een belangrijke aandeelhouder wordt. Daardoor zit het oliebedrijf nu naast aandeelhouders AutoBinck, de Deense startup-studio Founders, een paar duizend crowdfunders en de oprichters Van Tol en Pascal Ontijd zelf.
SnappCar, dat particulieren de mogelijkheid geeft hun auto te verhuren, heeft de investering nodig voor zijn ambitieuze groeiplannen. Het bedrijf wil voor deze zomer 1 miljoen gebruikers voor zijn platform, tegenover de 700.000 mensen in Europa die de dienst nu gebruiken. Naast Nederland richt SnappCar zijn pijlen ook op Zweden, Denemarken en Duitsland.
Samenwerking is handig voor beide bedrijven
Voor SnappCar is het een hele logisch stap, zegt Van Tol. “We dachten al een tijdje na over een volgende investeringsronde. We werken het liefst niet samen met venture capital-fondsen, maar met partners die ook iets toevoegen aan het bedrijf. Dat kan een leasemaatschappij zijn, een autofabrikant of een brandstofbedrijf.”
“En we wisten dat onze gebruikers het onhandig vinden om na korte ritten de auto af te tanken. Daarom dachten we: een partnership met een bedrijf dat in de fossiele brandstof zit en laadinfrastructuur heeft, zou perfect zijn. Dan kunnen we een tankkaart en brandstofprijs integreren in ons systeem.”
Daarnaast is Tango groot in Nederland, Zweden en Duitsland, net als SnappCar, en ook in België. Vooral dat laatste komt goed uit, want SnappCar wil uitbreiden naar België.
Ook voor Tango is een samenwerking met SnappCar erg handig, zegt Van Tol. Het bedrijf probeert zich te onderscheiden van de andere grote spelers in de brandstofmarkt, zoals Shell en Total. Dat doet het onder meer met onbemande tankstations en lage prijzen, maar Tango wil zich ook meer richten op mobiele dienstverlening. "Zij realiseren zich heel goed dat ze in de toekomst meer moeten doen dan alleen het verkopen van brandstof. Daarom oriënteren ze zich nu: welke diensten kunnen zij leveren die in de toekomst met brandstof gaan concurreren? Wij zijn daar een onderdeel van."
Gezamenlijke campagnes
Vrijdag start de eerste gemeenschappelijke campagne tussen SnappCar en Tango, waarbij klanten van Tango een paar maanden lang het sleutelloze systeem van SnappCar gratis kunnen proberen. Autoverhuurders kunnen daarmee veel vaker hun auto verhuren, omdat huurders sneller geneigd zijn om voor een auto te kiezen waarbij ze geen sleutel hoeven uit te wisselen met de eigenaar.
Maar volgens Bert Gillis van Tango komen er nog meer acties tussen de twee bedrijven aan. "Er komt een gezamenlijk Tango-SnappCar-aanbod bestaande uit korting op brandstof en een privatelease-aanbod inclusief autodelen", zegt hij.
De samenwerking moet er uiteindelijk voor zorgen dat het aantal gebruikers van SnappCar flink stijgt. In 2017 waren er 400.000 mensen die de dienst gebruikten en op dit moment zijn dat er 700.000. Tango hoopt dat binnen een paar jaar één op de drie mensen die bij Tango tankt, ook klant is bij SnappCar. Tango heeft een miljoen klanten, dus dat betekent dat het aantal klanten van SnappCar richting de miljoen moet groeien.